DOS er stabilt
Anonym, mandag 8. december 2008, 20:06
Hvis du ikke indstallerer baggrundssoftware, residente driver ol. under dos, er selve dos stabilt. Du kan kun køre et program af gangen under dos, og derfor, forstyrer dos ikke andre programmer. Skal du sammenligne DOS med Windows, skal du have 10 computere, for at køre 10 programmer - og du vil opdage, at de 10 computere med 10 programmer, har stor stabilitet, med hensyn til faktorer, som at ikke påvirke hinanden. Faktisk supporterer DOS knapt netværk.
På mange måder, er DOS dog ikke et "rigtigt" operativsystem. Det opfylder langtfra de krav, som er nødvendigt, for at software kan arbejde samtidigt på computeren uden at forstyre hinanden, og som sikrer at drivere mv. der er fejl i, ikke forstyrer computeren.
DOS er samtidigt utroligt lille, og det er efter min mening velegnet til mange små opgaver. Du kan have dos i en chip, hvis det ønskes, uden at chippen koster kassen.
Som jeg ser det, er Microsofts operativsystemer, på mange måder, ikke kommet længere end DOS. Ok, man har fået "forbedret" sikkerhed - men ikke sikkerhed! Skal vi have et ordentligt operativsystem, skal man gå systematisk til værks og lave noget som fungerer. Desvære er det ikke gjort på microsofts operativsystemer.
Personligt hader jeg mere disse halv-operativsystemer, der forsøger at være sikre, uden at være det. DOS gjorde ikke det. DOS var simpelt, og ikke et "rigtigt" operativsystem. På det tidspunkt, hvor DOS kom frem, var dette acceptabelt. Men, i dag, hvor VISTA og Windows 7 kommer frem, er det ikke mere acceptabelt, at operativsystemerne ikke er perfekte. Der er ram nok. Der er CPU kraft nok. Der er alt, som OS'erne behøver. De har ikke benhårde krav, til at OS'et skal kunne køre på en computer, med 64K ram, hvoraf mindst halvdelen skal bruges til brugerprogrammer.
Jeg accepterer DOS, for det som det var. Det var ikke godt - hellerikke da det kom frem. Men hellerikke tåbeligt, og elendigt. Mange, kunne lave rutiner, der var mindre og mere effektive end DOS's og de indbyggede i BIOS. Så det var ikke top programmrerne, at microsoft hyrede. Næsten ethvert sted, kunne downloades små rutiner, der gjorde DOS hurtigere, og bedre. Ofte fyldte de kun få bytes.
I dag, sættes andre krav. Computerne muliggør disse krav. Microsoft, har IKKE vokset med kravene! Og det er microsofts problem. Verden, er ikke DOS mere. Men ønskes dos, og det gør jeg ofte, så er dos stadigt dos, og stadigt "godt nok". Det er som at bo i et gammelt hus, hvor man kender enhver skavank, og ved hvor meget strøm man kan tillade sig at trække ud af stikkontakten, uden det går ild i lortet, og er det bare den rette bruger, går det såmænd godt, og er fornemt til formålet. Hvis andre rører det, så går det galt. Jeg programmerer stadigt i dos, fordi at dos programmer ikke anvender operativsystemet, eller nemt kan gå uden om, og derfor kan du såvel programmere dine egne OS'er under dos, som du kan programmere software, der ikke anvender OS. Tager jeg et DOS program, kan jeg lægge den direkte i BIOS, uden DOS, og den kører perfekt.
Ser vi på de gamle spil, der kørte under DOS, er jeg væsentligt mere imponeret, end af nutidens spil. Dengang, var computeren på få megahertz, og du kunne med en lommeregner udregne, at det som spillene formåede, var på grænsen til det umulige. Idag, bruger de "bare" en ekstern CPU. Og jeg tror sagtens, at de kan skrive koden i sløv basic, og få det til at køre hurtig nok alligevel. Der sættes ikke samme hårde krav, til programmørerne, som da det var dos. Dengang, skulle koden optimeres til det yderste, og ofte blev brugt maskinkode, og programmørerne viste hvad de gjorde.
I dag, kan mange programmører ikke maskinkode, og de ved faktisk ikke, hvordan computeren arbejder, og hvad den gør, men har måske et overfladisk kendskab, eller "gæt" på teori, omkring det. Ofte tvivler jeg lidt, på moderne programmørers evne, til at programmere. I "gamle" dage, ku de.
Hvis nutidens programmører, så var dygtige til datalogi, så var måske mindre væsentligt, om de kunne kode i maskinkode, og forstå hardwaren. Men nutidens programmører, har desvære også ringe forståelse for datalogi, og er ofte ude af i stand til, at kunne opskrive den optimale korrekte store O funktion, for den opgave, de får givet. De kan ikke vurdere hverken ram forbrug, CPU forbrug, eller andet, for hverken den kode de skriver, eller de algorithmer de bruger på forhånd. Med andre ord, så forstår de ikke et hak af, hvad computeren laver, og hvad som foregår. Måske bruger de rutiner, og algorithmer, de ikke forstår, eller har sat sig ind i data for, eller funktionen, og de bruger gladeligt rutiner, med dårlig store O funktion, og stort ram forbrug, trods det er en logisk simpel opgave, hvor de kunne finde mere optimale rutiner. De implementerer ofte memory leaks, uden at have begreb om, hvordan de opstår. Og de kan ikke datalogi nok til, at opskrive metoder, som forhindrer memory leaks. Eller "CPU leaks", hvor CPU'en går i stå, fordi store O funktionen er ukendt, og ikke kendes af programmøren.
Dengang, hvor programmørene kodede i dos, vidste de fleste, hvad de gjorde, måske undtagen nogen få basic kodere.