Var Bagger psykopatisk rockerven?

Var Bagger psykopatisk rockerven?
Redaktionen, tirsdag 2. december 2008, 14:06
Alle aviser jager historier om Stein Bagger. Han bliver fremstillet som en psykopatisk rockerven, der har forladt sin datter for egen vindings skyld. Men hvad ved vi med sikkerhed?

Hele nyheden
begrebsmisbrug
Aricana, onsdag 3. december 2008, 09:31
Jeg skal ikke gøre mig klog på forholdene i denne temmelig komplicerede sag, men jeg er enig i, der kommer voldsomme ord fra fagpersoner.

Det er ved at være en anelse for mainstream, at ledere er psykopater. Jeg betvivler ikke, at der er nogle tendencerende karaktertræk, som dem, der kaldes psykopatiske. Men psykopati er en personlighedstyrrelse - antisocialpersonlighedsforstyrrelse, og det må unægteligt først være en sådan, hvis det rent faktisk er et problem for personen selv og det miljø han færdes i.

Jeg synes, der er gang i et stort begrebsmisbrug, når selv uddannede psykologer udtaler sig i medierne om psykopatiske træk. Det er en forvrængning af virkeligheden - af hvordan mennesker er og agerer. Jeg har svært ved at se egoisme - sig selv før andre (også familie) og upassende moral iht. samfundets regelsæt, uden omfattende livskontinuerlige problemer, hvor selv familien må have oplevet ham som afstumpet, i det mindste i barndommen, skal defineres som psykopati (eller psykopatiske træk) - det er i den grad en udvanding af begreber, der gør disse fuldstændig ubruglige og uholdbare. Og jeg finder det især kritisabelt, at det er en psykolog, der hjælper med at skabe denne mainstream forståelse af mennesker, det burde netop være dem, der bidrager med nuancer i stedet.

Debatforum

Seneste
Mest aktive

Log ind

Eksisterende bruger:
E-mail:
Kode:

Log ind

Ny på forum?

Hvis du er ny på forum, er der lidt hjælp at hente.
Vælg et af nedenstående hjælpeemner: