Skal langsomme pc-boot trækkes fra lønnen?

Skal langsomme pc-boot trækkes fra lønnen?
Redaktionen, torsdag 20. november 2008, 09:06
Nogle amerikanske ansatte bliver trukket i løn for den tid, de spilder på at vente på pc'er, der starter om morgenen. En tendens der næppe dukker op i Danmark.

Hele nyheden
SV: Skal langsomme pc-boot trækkes fra lønnen?
Henning, lørdag 22. november 2008, 10:39
Tåbelige Amerikanere nu igen ;),, dummere folkefær skal man lede længe efter :).

At tænde sin computer om morgenen er et nødvedigt onde for at kunne udføre arbejdet, altså er det et led i arbejdsprocessen og dermed arbejdstid, længere er den ikke.

Hvis virksomhederne vil spare boottiden så må de sikre der aldrig er en boottid, man kan ikke både beslaglægge folkstid og så kalde det fritid, fritid er noget man selv enevældigt bestemmer over.
canon2me, torsdag 20. november 2008, 23:59
Det er en lavmålt diskussion, som slet ikke burde kunne komme for dagens lys.
For det første er der tale om en meget begrænset tidsperiode - set i det store perspektivt - og i forhold til den spildtid, der normalt optræder i løbet af en arbejdsdag.
For det andet afhænger betaling for tidsforbruget af den ansættelsesaftale/aflønningsform, som er indgået mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
Hvis arbejdstiden begynder på et bestemt klokkeslet, så er det på det tidspunkt, den ansatte skal tænde for PC'en. Dersom firmaet ønsker, at arbejdet skal kunne påbegyndes øjeblikkeligt ved arbejdstidens begyndelse, må firmaet sørge for at maskinen er klar - eller at den er tændt hele tiden.
I fabriksvirksomheder og f.eks murerfirmaer er det ikke unormalt, at enkelte medarbejdere møder tidligere for at starte maskiner op og forberede andet, så alt er klar til produktionsholdet møder.
Hvis man er ansat som telefonsælger eller lignende på provisionsbasis, er spørgsmålet være helt ligegyldigt.

SV: SV: Skal langsomme pc-boot trækkes fra lønnen?
scandragon, fredag 21. november 2008, 13:18
Problemet her er netop at det foregår i USA, hvor medarbejdernes betingelser er elendige.

Vi er yderst priviligerede her i Danmark, og det kunne aldrig ske her.

Ja, de eksempler du kommer med er yderst aktuelle i Danmark, men ikke i USA.

Den her diskussion bør -NETOP- eksistere.
Ville du måske acceptere at blive trukket i løn fordi det at starte computeren anses som værende fritid? Hvad nu hvis computeren går ned og skal genstartes?
Jeg kan næsten garantere dig for, at det også vil tælle som fritid, og dermed blive trukket..

Du ville umuligt kunne acceptere sådanne forhold, og ville dermed have ufattelig svært ved at få arbejde, og af den grund ville du efter nogen tid ikke have andet valg end at finde dig i det.
Det er ikke en holdbar situation!
SwapMe, torsdag 20. november 2008, 12:58
Hold da kæft nogle sølle virksomheder, der trækker de ansatte i løn fordi virksomhedens netværk er noget langsomt lort.

Men der er selvfølgelig mange dårlige og uduelige chefer, der ikke aner en klap om ledelse og medarbejder-miljø.

Det kræver blot 50 kr om dagen per medarbejder at optimere deres villighed og optimere deres indsats over en længere periode, hvorved man får medarbejdere, der yder måske 80% i snit frem for 70% i snit.

Og det har trods alt en værdi af 150 kr om dagen i lønninger. Ergo 100 kr tjent.

Trækning i løn til boottid får man som arbejdsgiver intet ud af.
CBB Mobil og Cybercity
emil, torsdag 20. november 2008, 10:13
I min tid i CBB Mobil og Cybercity kundeservice kan jeg sige det forventes at man er helt klar når telefonerne åbnes.

Det vil sige man skal møde før og boote sin arbejds PC i sin fritid.

Så det sker allerede i DK.

Callcenter
Hans Christian, torsdag 4. december 2008, 01:25
Jeg har også arbejdet i et call center hvor folk jævnligt fik skæld ud af deres supervisorer for at møde til tiden, dvs. den tid de blev betalt for. Boot og indlogning i diverse systemer var noget der skulle foregå i fritiden.

Hvis du har et valg så undgå callcentre, magen til medarbejder fjendskhed skal man lede længe efter.
Topdanmark
MPS8210, torsdag 20. november 2008, 09:48
Topdanmark betaler logind tiden for deres medarbejdere.

Jeg for 5 min. når jeg logger ind om morgenen. og når jeg går hjem for jeg 5 min.

Så det er 10 min i logingtid Topdanmark betaler til sine medarbejdere.

TOPDANMARK STYRE FOR VILDT

SV: Topdanmark
Joggy, fredag 21. november 2008, 11:24
STYRER

Mac
MrT, torsdag 20. november 2008, 10:52
Eller de kan skifte til Mac og så er den boot'et i løbet af 1-2 sekunder, ved tryk på en knap :)

(Men det giver nok lidt andre problemer ifm. evt. software der ikke er kompatibel).

SV: Mac
TwoZero, torsdag 20. november 2008, 13:14
Kan du holde på en hemmelighed?

Dvale/Sleep funktionen findes også på PC'ere...

Siden hvornår...
nas, torsdag 20. november 2008, 12:59
Siden hvornår har mac kunne præssentere en boottid på 2 sek, inkl til alt står klart - inkl. den tid det tager at skrive sit brugernavn / kodeord?

En ting er, at måle fra når computeren er staret op, men artiklen henviser tydeligtvis til den tid der går fra selve trykket på "power on knappen" til login er gennemført, fra en computer som ikke er i dvale lign. tilstand.

SV: Siden hvornår...
Tux, fredag 21. november 2008, 09:51
Man kan også købe en anden legetøjs pc i BR, men den kan heller ikke afvikle forretningsapplikationer ... men er markant billigere end mac.

SV: SV: Siden hvornår...
Tux, fredag 21. november 2008, 10:32
Nej det skulle have været svar til MrT .. sorry

SV: SV: Siden hvornår...
nas, fredag 21. november 2008, 10:13
Ja det kan man, men det har jo intet med det jeg skriver.

Reply den rigtige?

SV: Mac
JohnDoe3000, torsdag 20. november 2008, 10:55
Det giver jo heller ingen problemer med økonomien og kurser til de ansatte.
Vi ved jo alle at det er billigere at købe en mac fremfor 2 pcere med windows.

Debatforum

Seneste
Mest aktive

Log ind

Eksisterende bruger:
E-mail:
Kode:

Log ind

Ny på forum?

Hvis du er ny på forum, er der lidt hjælp at hente.
Vælg et af nedenstående hjælpeemner: