Danmark kræver blokering af 3 strikes

Danmark kræver blokering af 3 strikes
Redaktionen, onsdag 26. november 2008, 18:30
På et hasteindkaldt samråd med Folketingets Europaudvalg fik Videnskabsminister Helge Sander mandat til at slå i bordet overfor EU's ministerråd i sagen om den manglende paragraf, der skal blokere for 3 strikes i Europa.

Hele nyheden
SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Icekiller, onsdag 26. november 2008, 21:59
tjaa, ender jo nok som idioten Bent B. som gik ned og "kæmpede" mod patenter ( i ca 5 min) , hvorefter han stemte for.
Dobbelt morale
Jeldtoft, onsdag 26. november 2008, 20:18
Her står han og siger, at internettet er frit og for alle, mens internettet i DK bliver blokeret. Det er flot!
SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Mikkel deMib Svendsen, onsdag 26. november 2008, 19:38
Stor tak til ComOn for at følge denne sag tæt. Det ville være en katastrofe hvis Frankrig får sin vilje

SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
per, torsdag 27. november 2008, 05:51
Prøv lige at forklar mig hvorfor det ville være så stor en katastrofe?

SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Repzak, torsdag 27. november 2008, 15:10
Fordi vi forsøger at skabe et digitalt samfund, og som en del af dette KRÆVES i stigende grad netadgang for at have adgang til offentlige tjenester som Skat, SU, osv.

Dette er grundlæggende inkompatiblet med en ide om at man kan fjerne folks ret til internetadgang. Vælger man 3 strikes løsningen er det ensbetydende med at man enten opgiver det digitale samfund eller fordømmer en større gruppe mennesker til at være udenfor samfundet på en måde der ville være i klar konflikt med både grundlov og menneskerettigheder.

At det derudover burde være indlysende at man ikke kan sanktionere folk for ulovligheder uden der har været en dommer inde over er så den anden og ikke mindre væsentlige grund.

Hvis du ikke kan se dette er du med til at opgive vores demokrati og retsstat.

SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Falk, torsdag 27. november 2008, 16:13
man kan såmænd miste kørekortet i danmark uden en dommer har været inden over - så så indlysende er det vel ikke!

SV: SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Repzak, torsdag 27. november 2008, 22:48
Bar elige for at gøre det helt klart. Man kan ikke msite sit kørekort uden der komemr en dommer ind over som du påstår:

"Som regel er det domstolene, der kan frakende kørekortet og dermed retten til at køre bil. Afgørelsen kan indbringes for en højere ret.

Hvis forseelsen er meget grov, kan politiet midlertidigt frakende førerretten, indtil sagen er afgjort af domstolene eller politimesteren. En klage over politiets afgørelse skal sendes til:"

Hvis du selv *indvilliger* i det kan du undlade at bringe det for retten og godtage at Politimesteren administrativt inddrager det. Men ellers ikke.

SV: SV: SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Falk, fredag 28. november 2008, 21:00
jo - man kan udemærket miste kørekortet uden en dommer ser på det. Eks. hvis du er taget med for høj hastighed af en kameravogn.

Repzak, torsdag 27. november 2008, 22:37
Du har så sandeligt lov til at kræve en frakendelse af kørekortet for en dommer. At det så er et område hvor det er usandsynligt at du ville få noget ud af det fordi overskridelser er ret lette at kvantificere og du typisk vil argumentere mod politimænd der har ekstra sandhedsværdi er så en anden sag.

Men du er stadigvæk ikke uden rettigheder.

SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
per, torsdag 27. november 2008, 15:58
Jeg forstår dit synspunkt.

På den anden side er det at have en bil en bydende nødvendighed for mange for at kunne fungere på arbejdsmarkedet og socialt. Hvis de får 3 klip i kørekortet er det slut. Så må de tage bussen (hvis der går en, der hvor man bor). Internetcaféen eksisterer jo ligeledes på godt og ondt.

Jeg har som udgangspunkt ikke meget empati for folk der ikke fatter at man ikke skal bruge Pirate Bay efter 2 advarsler. Så synes jeg man er dummere end politiet bør tillade.

Jeg er ikke helt inde i stoffet omkring hvordan modellen er tænkt i forhold til retten osv. Men du må hjertens gerne oplyse mig om det.

Repzak, torsdag 27. november 2008, 22:44
En bil er det gamle ikke-digitale samfunds svar på en internetforbindelse - så langt vil jeg godt give dig ret. Og jeg negligerer heller ikke det tabet af et kørekort er, men det kan altså heller ikke ske uden at du møder op foran en dommer.

Derudover kan vi diskutere om vanvidskørsel der kan slå uskyldige (og dig selv ihjel) er at sidestille med ophavsretlig krænkelse? Jeg mener det ikke, men det gør du måske?

SV: SV: SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
per, fredag 28. november 2008, 04:45
Jeg kan godt se at det er køre uansvarligt i en bil er farligere for omverdenen. Men klip i kørekortet kan faktisk opnås ved at man var uagtsom i et øjeblik i trafikken.

Derimod er det MEGET let at undgå at få lukket sin forbindelse. Efter 2 advarsler burde man have fattet beskeden. Kan man ikke det, må man smutte på internetcafé (og hente kvajecola).

Jeg er åben over for dine tanker omkring måden det bliver gjort på i forhold til dommer osv., men pirater har jeg intet imod for frataget netadgang. Nettet bør ikke være det vilde vest. Frihed ja, men det skal være frihed under ordnede forhold. Ligesom vores fysiske samfund, hvor det altså heller ikke er "sådan lidt ok" at rapse i en butik.

SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Repzak, fredag 28. november 2008, 18:45
Problemet er bare at hvis det sker uden involvering af domstolene - og det ER hvordan "3 strikes" modellen som franskmændene er fortalere for fungerer - ja så kan man få lukket sin forbindelse på et yderst mangelfuldt og direkte forkert grundlag.

Forestil dig at det eneste der skal til er en klage fra IFPI til dit teleselskab med din IP adresse. Om det så er dig, en ven på besøg, børn, inbrud på dit trådløse netværk, eller andet bliver der ikke taget stilling til. Ikke engang om loggen er læst korrekt og det faktisk VAR din IP på det tidspunkt. Du er bare skyldig ved kasse 1.

Det er ikke et retssamfund, og det er ikke i orden.

Jeg mener at det at lukke folks internetforbindelse er en grundlæggende uproportionel straf i forhold til skaden der er sket - i modsætning til den mulige død og lemlæstelse i trafikken, hvis man bryder færdselsloven - og specielt set i forhold til at det offentlige efterhånden nægter ikke digital kommunikation.

Men selv hvis du ikke er enig i dette, må du (forhåbentligt) give mig ret i at det som absolut minimum skal forbi en dommer? Det er ikke en del af "3 strikes" i dag.

SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Falk, fredag 28. november 2008, 21:01
hvordan 3 strikes er/bliver udformet i frankrig er som sådan uinteressant - det er dansk lovgivning der skal overholdes ikke fransk.

SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: Danmark kræver blokering af 3 strikes
Repzak, fredag 28. november 2008, 22:22
Eftersom Frankrig har presset hårdt på for at få deres løsning gjort til Europæisk lov, så er det i høj grad interessant. Hvis ikke det bliver slået fast med syvtommersøm at det er en uacceptabel fremgangsmåde vil det pres fortsætte indtil det er loven i hele Europa.

Desuden er det ikke kun danskere der fortjener at leve i et retssamfund. Og siden EU nu engang er beregnet til at harmonisere regler så kan vi godt presse på for den rigtige løsning.

Desuden så om man kan lide det eller ej er EU her på godt og ondt, og tror man at man bare kan lade som om det der foregår i de andre lande ikke vedrører en selv, så får man en grim og brat opvågnen den dag Danmark står alene og siger nej til et forslag som alle andre går ind for. Det er sket tit nok allerede.

Debatforum

Seneste
Mest aktive

Log ind

Eksisterende bruger:
E-mail:
Kode:

Log ind

Ny på forum?

Hvis du er ny på forum, er der lidt hjælp at hente.
Vælg et af nedenstående hjælpeemner: