Asus stopper salget af Linux-computere i Norden

Asus stopper salget af Linux-computere i Norden
Redaktionen, onsdag 26. november 2008, 10:05
Firmaet bag den storsælgende Eee PC, Asus, stopper nu salget af netbooks med Linux i Norden.

Hele nyheden
SV: Asus stopper salget af Linux-computere i Norden
DanielEKFA, onsdag 26. november 2008, 21:30
Jeg synes, det giver glimrende mening. Personligt kører jeg Kubuntu, og jeg ville købe en Windows-version af den simple grund at den kom med en ordentlig harddisk og mere RAM. Så ville jeg smide Windows væk og installere Kubuntu.

Det er selvfølgelig ærgerligt, at Asus holder op med at promovere Linux, men jeg tror på, at Linux' fremgang vil fortsætte, lige som den har gjort de sidste årtier, uden afbrydelser

Det handler om valgfrihed, og jeg vælger stadig som jeg lyster.

SV: SV: Asus stopper salget af Linux-computere i Norden
DanielEKFA, onsdag 26. november 2008, 21:32
Bliver nødt til at kommentere på min egen kommentar. Det handler sgu da lige så meget om hardware som om styresystem. Så længe man låser neddroslet hardware til Linux er man da dømt til at fejle. Det er fuldstændigt usagligt at knytte den her beslutning til valget af styresystem.

SV: SV: SV: Asus stopper salget af Linux-computere i Norden
JohnDoe3000, onsdag 26. november 2008, 22:02
Lige præcis.
Mange bruger "linux kan køre på gammelt hardware med ingen specifikationer" som argument for ikke at køre windows.

Men både linux og windows (på nær XP) køre bedre på nyt hardware med høje specs.

Man skal bare ikke brokke sig over at man gerne skal have en nyere computer for at køre nyeste software. Man kan blot undlade at køre den nye software.

SV: SV: SV: SV: Asus stopper salget af Linux-computere i Norden
Jesper G. Poulsen, torsdag 27. november 2008, 01:16
"Men både linux og windows (på nær XP) køre bedre på nyt hardware med høje specs."

Sikke da noget vrøvl. XP kører også bedre på nyt hardware med bedre specs. Fuldstændigt ligesom Linux gør.

Linux bliver aldrig stor når udbyderne lukker af.
Trolden, onsdag 26. november 2008, 11:37
Som en Australsk journalist skrev, at lige meget hvor god Linux er ell. bliver, så vil udbredelsen være svær, fordi Windows er der i forvejen.

Og det er Asus i Norden et klart bevis på.

Jeg syntes ellers deres produkter Eee PC og Eee Top ser lovende ud, men hvis de kun kan købes med Windows, så finder jeg noget andet.

Det er jo lidt paradoksalt, at man bliver nød til at købe maskiner i udlandet for slippe for Windows. De sidste færdige 5 maskiner jeg har købt, er købt i henholdsvis England og Tyskland.

Jeg er ikke decideret Windows modstander, men jeg vil bare ikke betale for noget, jeg ikke bruger.

SV: Linux bliver aldrig stor når udbyderne lukker af.
scandragon, onsdag 26. november 2008, 12:27
Der er også dem der køber Eee til firmabrug.
Hvorfor betale ekstra for windows når man har en VLK med 400 licenser?

Jeg har fundet et alternativ i Danmark.
Trolden, onsdag 26. november 2008, 12:51
Jeg har intet med underliggende link/ leverandør at gøre, men jeg ved at de har eksisteret i mange år.

http://www.proconsult.dk/katalog/m_pc/s_p- c-sff/pc-mitx/pc-mitx-a330.html

Og den er faktisk lidt mere interessant, fordi den er en dual core processor. Den er også lidt dyre, men stadigvæk i den strømbesparende ende til en lille server eller arbejdsstation.

Ellers kender jeg ikke noget til produktet.
Jeg købte min først Eee over nettet i Tyskland
dmz17, onsdag 26. november 2008, 11:26
Med Linux på. Lagde derefter Ubuntu på i stedet for Xandros.

Min næste (900) Eee købte jeg i Danmark, med Linux på. Lagde straks Ubuntu på.

Eneste problem ved at købe maskinen i et andet land, er at danskernes yndlingidioti (æÆøØåÅ) mangler på tasterne.
Efterspørgsel og tilgængelighed
Anders Lund, onsdag 26. november 2008, 10:51
Jeg kender en som gerne vil købe en Asus Eee-PC i 1000-serien (jeg kan ikke huske detaljerne) med Linux, men hun går og venter på at den bliver tilgængelig.

Men nu kan man så læse at folk ikke vælger Linux ... måske fordi de ikke er tilgængelig?

Efterspørgsel og tilgængelighed
Claus, onsdag 26. november 2008, 16:15
I forrige uge købte jeg en 1000HD med Linux i Expert.

SV: Efterspørgsel og tilgængelighed
JohnDoe3000, onsdag 26. november 2008, 11:10
Nu har PC'er med linux været tilgængelige og billige i lang tid efterhånden. Folk fravælger dem bare. Derfor stopper producenten med at sælge dem, der er ikke penge i det.
Hvorfor fortsætte en underskudsforretning?

Med Harddisk? Nej!
Michael P, onsdag 26. november 2008, 13:39
Jeg har endnu ikke fundet et sted hvor man kan købe Eee 1000HD med Linux? Hvorfor skal man absolut nøjes med en 8 GB flashdisk hvis man vil købe en Eee med Linux?

Med Harddisk? Nej!
Claus, onsdag 26. november 2008, 19:38
Min 1000HD-linuxmaskine var med 2 Gb ram og 80 Gb HDD.

Det findes
elgaard, onsdag 26. november 2008, 13:52
Eller skal man nu sige fandtes.

Jeg så en eee 1000HD med Linux i Expert i Esbjerg for en uge siden.

Debatforum

Seneste
Mest aktive

Log ind

Eksisterende bruger:
E-mail:
Kode:

Log ind

Ny på forum?

Hvis du er ny på forum, er der lidt hjælp at hente.
Vælg et af nedenstående hjælpeemner: